Megelőzés – Minek a kockázatát csökkenthetjük vagy kerülhetjük el?

A testmozgásnak számos megelőző és gyógyító hatása van, melyek közül itt csak a legfontosabbakat soroljuk fel:

  • segít a testsúly szabályozásában, az elhízás megelőzésében és kezelésében;
  • segít megtartani a bőr feszességét;
  • fájdalomcsillapító hatása van;
  • segít elkerülni vagy kezelni a felnőttkori 2-es típusú cukorbetegséget – azoknál, akik rendszeres testmozgást végeznek, kisebb valószínűséggel alakul ki a 2-es típusú cukorbetegség, mint az ülő életmódot folytatók körében, és ez a megelőző hatás erősebb azok körében, akiknél nagy a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásnak kockázata;
  • akár 10 mm/Hg értékkel is csökkentheti a szisztolés, és 5 mm/Hg értékkel a diasztolés vérnyomást (a magas vérnyomás kockázata 1,4-szer nagyobb az inaktív életet élők körében);
  • serkenti a vérkeringést;
  • a kiválasztás serkentésével segít tisztán tartani a szervezetet;
  • a testmozgás szabadidős tevékenységként űzése csökkenti a szívroham kockázatát;
  • a szívkoszorúér betegségek kockázata 2-3 faktorral kisebb a fizikailag aktívak körében, más kockázati tényezők meglététől függetlenül, és ez nem a fizikailag aktívak nagyobb egészségtudatosságának köszönhető;
  • az agyvérzés kockázata is csökken;
  • a trombózis kockázata csökken – a szív és érrendszeri betegségek okozta halálozás az inaktívak körében 1,9-szer nagyobb, mint azok között, akik testmozgást végeznek;
  • a Women's Health Initiative Observational Study (Női Egészségügyi Kezdeményezés – Megfigyelési tanulmány) szerint heti 2,5 óra gyaloglás 30%-kal kisebb szív és érrendszeri kockázatot jelent, mint ha nem gyalogolnánk;
  • növeli a szív elektromos stabilitását;
  • a testmozgás jó irányba mozdítja el a koleszterinszintet,
  • segít az izomtömeg és a mozgásképesség megtartásában és fejlesztésében, és megakadályozza, de legalább is késlelteti a sorvadást (azt mondják, hogy a testmozgás 75 éves korig késlelteti a test hanyatlását);
  • a jobb és gazdaságosabb légzési technikák és a nagyobb oxigénfelvétel révén segít a tüdő- vagy más légzőszervi betegségek esetében;
  • javíthat a károsodott agyműködésen;
  • a testmozgás segít az elhanyagolt testtartás és/vagy bizonyos mértékű gerincferdülés korrigálásában;
  • a csontritkulás kockázata csökken (ennek viszonylagos kockázata 1,6-szor nagyobb az inaktívak körében, mint a rendszeres testmozgást végzők között), és a testmozgás jótékonyan hat a csontszövet anyagcseréjére is;
  • csökkenti az ízületi gyulladások mértékét (osteoarthritis és a rheumatoid arthritis esetében egyaránt);
  • a szorongás, stressz, idegesség és az ezek folyományaként kialakuló gyomorfekély kockázata is csökken;
  • segít emésztési zavarok esetében;
  • csökkenti a lábadozási időt;
  • megelőzi vagy enyhíti a depressziót, feszültséget és szorongást, növeli az önbecsülést és a magabiztosságot;
  • javítja az időskorúak testfunkcióit és önálló életét;
  • a testmozgásnak rákmegelőző hatása is van, például a vastagbélrák (melynek viszonylagos kockázata az inaktívak körében 1,4-szerese az aktívakénak), a nemzőszervi rákok és a mellrák esetében;
  • a bármilyen okból bekövetkező halálozási arány csökkenéséhez vezet;
  • a futók döntő többsége nem dohányzik, és az alkalmi futó dohányosok körében mintegy 75%-os a leszokási arány;
  • a testmozgás általában a függőségek megszűnését eredményezi – bár vannak esetek, ahol a kettő együtt jár (dohányzás, alkohol, drogfogyasztás);
  • a testmozgás lelassítja az öregedési folyamatot;
  • frissen tartja az elmét – a logikát, az emlékezőkészséget, a kombinációs készséget és a kreativitást;
  • a fentiek következtében jelentősen csökkenti az egészségügyi költségeket;
  • az átlagnépességgel összehasonlítva azok, akik futnak, korosztályos összehasonlításban lényegesen kevesebbszer kell, hogy orvoshoz menjenek, és valószínűleg kevesebbet hiányoznak a munkából;
  • a rendszeres testmozgás javíthatja a munka hatékonyságát – megakadályozza a munkaviszony idő előtti megszűnését;
  • és végül segít az egészség megtartásában, és fenntartja az idősek helyét a munkaerőpiacon.