A bevezető fejezet megadja a szükséges információkat magukról a gyakorlatokról, illetve motivációt ad az elvégzésükhöz. Amint majd látni fogod, a gyakorlatok könnyűek, és minimális erőfeszítéssel beilleszthetők a napi programodba, otthon, a munkahelyen vagy bárhol, ahol az elvégzésükre időt tudsz szakítani.

A felnőttek egyharmada alig végez valamilyen testmozgást, közel felük pedig soha nem űzött semmilyen sportot. Ezeknek a felnőtteknek a mozgásképessége csökken: aki nem mozog rendszeresen, hamar elfárad, merevnek, gyengének érzi tagjait, és a legkisebb megerőltetés hatására is kimerültség vesz rajta erőt.

Ha hosszú ideje nem végeztél testmozgást, a gyakorlatok megkezdése előtt ellenőriztesd egészségi állapotodat az orvosoddal! Ez különösen akkor fontos, ha mostanában komolyabb betegségen estél át. Aggodalomra viszont semmi ok: nagyon kevés olyan állapotot ismerünk, ahol a mozgás egyáltalán nem ajánlott.

Szerencsére számos lehetőség kínálkozik arra, hogy erőnlétedet javítsd, illetve megőrizd. Már azzal megtetted az első lépéseket, hogy érdekel a téma és elolvasod ismertetőnket. Elsőre csak egy vagy két gyakorlatot válassz ki az alábbiak közül, utána hetente növelheted a mennyiséget (pillants rá azért a Kültéri gyakorlatok modulra is!). Meg fogod látni, hogy többé nem jelent majd problémát felmenni az ötödikre! (Mármint a lépcsőn, természetesen…) Olvass tovább, és megtudhatod, milyen beltéri gyakorlatokat és sportokat ajánlunk neked.

“Mire jó ez az egész?”

A test izmai kapcsolatban állnak egymással, egyfajta hálózatot képezve a szervezetben. Bizonyos izmok tornáztatásával ezt a hálózatot aktiválhatjuk, ennek nyomán pedig hírvivő anyagok, úgynevezett hormonok szabadulnak fel. Ez nem csak azt eredményezi, hogy izmosabb leszel. Aki rendszeresen mozog, annak a csontjai könnyebben regenerálódnak, immunrendszerének aktivitása megnő, és még sorolhatnánk.

Beltéri gyakorlatokat nem csak tornateremben, edzői utasítások alapján lehet folytatni. Különleges vagy drága eszközöket sem kell beszerezni – csak a testedre lesz szükség (ami úgyis mindig kéznél van) és már kezdheted is.

“Miért kéne nekem ilyesmivel foglalkoznom?”

Aktívabbnak, boldogabbnak fogod érezi magad, ráadásul jobban fogsz kinézni. Az aktívabb életmód általánosságban egészségesebb életet jelent. A mozgás jelen esetben nagy mértékben függ az egészségi állapotodtól, a tehetségedtől és attól, hogy milyen sportokat kedvelsz. Éppen ezért nincs jó vagy rossz megoldás – a gyakorlatokhoz mindenki maga dolgozza ki a saját módszerét, ritmusát és időbeosztását.

“Mégis milyen gyakran kellene ezt csinálni?”

Mindegy, milyen gyakorlatokat választasz, de fontos és hasznos hetente legalább kétszer-háromszor 30 percet mozogni. Ennyi testmozgástól már erősödnek a hát, a lábak és a karok izmai. A rendszeres testmozgás az időskorúakra jellemző elgyengülés megelőzésének rendkívül hatékony eszköze.

Mint minden sporttevékenység esetében, a legfontosabb szabályok itt is a követezők:

  • A gyakorlatokat végezd rendszeresen!
  • Olyan intenzitással mozogj, mai megfelel a szükségleteidnek és képességeidnek!
  • Rendszeresen váltogasd a gyakorlatokat!
  • Sportolj együtt a barátaiddal, és érezd jól magad!
  • Táplálkozz egészségesen!

A rendszeres beltéri gyakorlatok neked és a szervezetednek egyaránt jót fognak tenni:

  • Elég fitt leszel a kültéri gyakorlatokhoz is
  • Csontjaid térfogattömege megnövekszik (ld: Kondíció és koordináció)
  • Izmaid statikus és dinamikus teljesítménye javul, nem fogsz olyan hamar kifáradni
  • Izmaid tömege és mérete megnő.

Ha saját otthonunkban sportolunk, hajlamosak vagyunk megfeledkezni a rendszerességről. Legjobb, ha a gyakorlatokat kinyomtatod, és a papírt emlékeztetőül jól látható helyre kiteszed. 

Ha a rendszeres testmozgást sikerült beiktatnod a napirendedbe, egy-egy elmulasztott alkalom már hiányozni fog, és eszedbe sem jut majd halogatni az edzéseket.

Kezdjük a program bemutatását időrendben, azaz reggel! A nap elején hagyj magadnak egy kis időt a pihenésre! Nyújtózz nagyokat az ágyban, először az egyik lábadat nyújtóztasd ki, aztán a másikat, majd mindkettőt! Karjaidat ugyanilyen sorrendben nyújtsd ki a fejed fölé! Végy mély lélegzetet, hogy a tüdőd kitáguljon, és élvezd a lustálkodást. Ha ezt teszed, a napot fitten és kiegyensúlyozottan fogod kezdeni, és ezt az egyensúlyt[1] képes leszel egész nap fenntartani.

 

 




      Rövid bevezetés
      Jóga
      Aqua fitnesz
      Pilates
      Lépcsőzés
      Videók